betterplaces_logo

Cechy zdrowego biura: Wygląd

Wygląd wnętrza, to nie tylko kwestia gustu. Kształty, tekstury i kolory oddziałują na nasze poczucie komfortu, a kontury, formy przestrzenne i proporcje (np. wysokość sufitu) mogą pomóc lub utrudnić wykonanie pewnych zadań.

Wiele reakcji na otoczenie jest wrodzonych, pierwotnych. Możliwe, że kolor zielony nas uspokaja, ponieważ podświadomie kojarzy się z obecnością wody i życia[1]. Preferujemy gładkie kontury być może dlatego, że instynktownie wyczuwamy niebezpieczeństwo w ostrych kątach. Zatem te ostatnie, zastosowane w przestrzeniach wspomagają pobudzenie i koncentrację. Takie reakcje są prawdopodobnie konsekwencją naszego związku z naturą, o czym piszemy w części Natura i widoki.
Również użycie materiałów wykończeniowych o różnych teksturach utrzymuje umysł w aktywności.
Kombinacja kolorów, kształtów i wykorzystania przestrzeni – wszystkiego, co składa się na wygląd biura – pomaga firmie zbudować własną markę i etos. To natomiast wpływa na zatrudnienie i relacje z klientami.
W latach 2003-2004 przeprowadzono badanie na 100 uczestnikach w różnym wieku i o różnej narodowości, wyjaśniające główne reakcje na kolory. Bez względu na wiek i narodowość, uczestnicy wykazywali daleko idące podobieństwo w zakresie tych reakcji[2].

Stworzenie dobrze wyglądającej przestrzeni do pracy wymaga dobrego projektu – designu. Ten zaś jest procesem i wymaga uwzględnienia podstawowych elementów pozytywnie wpływających na poczucie komfortu:

  • Psychologii zachowań (behawioralnej),
  • Okoliczności wykorzystania różnych form sztuki,
  • Efektywnych zdobyczy nauki.

Za przykład niech posłuży Sphera, firma konsultingowa, która niedawno zmodernizowała swoje biuro w jednym z pierwszych biurowców wzniesionych w Kostaryce w latach 70. Korytarze i wspólne przestrzenie w budynku są raczej ciemne i przytłaczające. Sphera wprowadziła do swoich wnętrz uporządkowane urozmaicenie. Użyto szarości, czerni i bieli, rozgraniczając nimi różne pomieszczenia i przestrzenie. Jako ożywczy akcent służą zielone krzesła. Usunięto panele sufitowe, przez co wysokość pomieszczeń wzrosła do 3,5 m – daje to poczucie przestrzeni, zwiększa powierzchnię do gry światła, a także poprawia cyrkulację powietrza. Do dekoracji wykorzystano prace lokalnych artystów.

Strategie

Między wyglądem a ekologicznością wnętrza możemy dostrzec powiązania, a nawet zależności. Oświetlenie jest istotnym czynnikiem wpływającym na odczucia przestrzeni, tymczasem należy je też zaprojektować w sposób oszczędzający energię. Można wybrać wykończenia o określonych kolorach i teksturach, które pochłaniają mniej światła, dzięki czemu potrzeba mniej sztucznego światła[3].

Design biura powinien zostać stworzony w dłuższej perspektywie czasowej. Jeśli biuro jest zaprojektowane nieodpowiednio dla użytkowników, będzie zmieniane, co wiąże się z wieloma konsekwencjami i marnowaniem zasobów. Normy społeczne, trendy i potencjalne psychologiczne reakcje są tu bardzo ważne – dokładnie tak, jak określenie aktywności wykonywanych w urządzanym wnętrzu.

Kreatywność wzrasta w pomieszczeniach z wysokimi sufitami, a do zadań wymagających koncentracji lepsze są mniejsze przestrzenie. W zależności od wyboru między tymi rozwiązaniami, różna będzie strategia związana z HVAC.

Gdzie, co i jak mierzyć?

Pomiar może uwzględniać rodzaje i liczbę użytych w wykończeniach kolorów i tekstur, wysokość sufitów, zastosowanie ich w różnych przestrzeniach biura.

[1] Wright A. (2010) Color Psychology (Colour Affects System). Dostępne na: http://micco.se/wp-content/uploads/2010/05/Micco-Groenholm-on-Color-Affects-System.pdf

[2] The OKI Project, 2003 – 2004, OKI Printing Solutions

Ou L. Luo MR. Woodcock A. and Wright A. (2004a) A study of colour emotion and colour preference. Part I: Colour emotions for single colours. Color Research and Application 29

Ou L. Luo MR. Woodcock A. and Wright A. (2004b) A study of colour emotion and colour preference. Part II: Colour emotions for two-colour combinations. Color Research and Application 29

Ou L. Luo MR. Guihua C. and Wright A. (2004c) A Cross-cultural Study on Colour Emotion and Colour Harmony in Association with the Ultracolour System

[3] Light and Space Specifier Guide http://www.dulux.co.uk/web/pdf/brochures/T12215.pdf