fbpx
  • 13 kwietnia 2022

E.ON Talks: powrót autorskich podcastów dla biznesu

E.ON Talks: powrót autorskich podcastów dla biznesu

E.ON Talks: powrót autorskich podcastów dla biznesu 1024 672 PLGBC

Materiał partnera

E.ON Talks to autorski cykl podcastów realizowany przez grupę energetyczną E.ON w Polsce. W zeszłym roku podcasty były publikowane pod nazwą innogy ON AIR. Zaproszeni przedstawiciele z różnych sektorów gospodarki omawiać będą tematy biznesowe z pogranicza energetyki, skupiając się na kwestiach takich jak trendy, wyzwania i innowacje w obszarach zrównoważonego rozwoju i transformacji energetycznej. 

E.ON Talks to kontynuacja serii podcastów innogy ON AIR, która z nową nazwą wraca po przerwie. W tym roku planowany jest nowy format tematyczny. Jedno zagadnienie rozłożone zostanie na dwa odcinki, publikowane w dwutygodniowych odstępach. W 2022 roku zaplanowanych jest w tym systemie kilkanaście odcinków podcastu.

Premierowe odcinki E.ON Talks

Pierwszy blok tematyczny porusza tematykę instalacji fotowoltaicznych i zmian systemu ich rozliczeń. Gośćmi dwóch pierwszych odcinków są Włodzimierz Ehrenhalt, wiceprezes Stowarzyszenia Energii Odnawialnej i Michał Skorupa, prezes zarządu E.ON Foton.

Nowy system rozliczeń prosumentów

Odcinek premierowy, zatytułowany „Czy zmiany w ustawie o OZE zahamują rozwój fotowoltaiki w Polsce?”, poświęcony został nowemu systemowi rozliczeń prosumentów, który wszedł w życie 1 kwietnia 2022 roku. Omawiając sytuację rodzimego rynku, Michał Skorupa przypomina, że Polska wśród krajów europejskich znalazła się na czwartym miejscu pod względem zainstalowanej mocy pochodzącej z instalacji fotowoltaicznych.

Dynamika rozwoju OZE jest na bardzo wysokim poziomie. Z drugiej strony nie jest to dużym zaskoczeniem z uwagi na fakt, że nasz rynek wciąż znajduje się na wczesnym etapie rozwoju — powiedział Skorupa.

Odnosząc się do zmian w ustawie o OZE, prezes zarządu E.ON Foton stwierdził, że system net meteringu spełnił swoją rolę i odpowiada za duży przyrost instalacji fotowoltaicznych:

Od samego początku komunikowano, że system net meteringu nie jest dany na zawsze, a jego głównym celem była popularyzacja technologii i pobudzenie rynku. Po przyrostach na przestrzeni ostatnich 5 lat wyraźnie widzimy, że udało się zrealizować te założenia. Z kolei net billing wprowadza nowe zasady rozliczania, zgodnie z którymi instalacje fotowoltaiczne nadal będą opłacalne. W wyniku zmian nieznacznie wydłuży się jedynie czas zwrotu inwestycji od 2 do 3 lat — powiedział Skorupa.

Włodzimierz Ehrenhalt dodał, że nadal możemy spodziewać się szybkiej dynamiki wzrostu dlatego, że Polacy bardzo cenią sobie niezależność. Co więcej, jego zdaniem opłacalność inwestycji w nowym systemie rozliczeniowym nie spadnie.

Klienci biznesowi w nowym systemie rozliczeń

Włodzimierz Ehrenhalt zauważa, że polski biznes zmaga się z problemem, jakim jest deficyt polskiej energii. Jego zdaniem kluczowy będzie tutaj okres po 2026 roku. Od tego momentu każdy producent funkcjonujący na europejskim rynku będzie musiał udowodnić, że jego produkty powstały przy użyciu zielonej energii. Aby zarysować szerszy kontekst, Ehrenhalt dodał, że polska gospodarka w 40 proc. opiera się na eksporcie, z czego 82 proc. trafia do krajów Unii Europejskiej. – Co my sprzedamy, jeżeli nasze produkty będziemy nadal wytwarzać z czarnej energii?— retorycznie zapytał.

Wiceprezes Stowarzyszenia Energii Odnawialnej zauważa jednocześnie, że część przedsiębiorców jest świadoma tego problemu. Dlatego wielu z nich już rozpoczęło inwestycje w fotowoltaikę we własnym zakresie. Chcąc osiągnąć niezależność energetyczną, stabilizując swoje systemy gazem, a także dzięki instalacji wiatraków. Dzięki czemu w perspektywie kolejnych lat bez przeszkód będą mogli eksportować swoje produkty na rynek europejski.

Prezes Skorupa przypomniał czasy, kiedy to cena energii stanowiła niewielki procent wytworzenia produktu. W tamtym okresie przedsiębiorcy bardziej skupiali się na optymalizacji kosztów usług czy pracowników.

Obecnie żyjemy w zupełnie innej rzeczywiści. Dzisiaj energia zaczęła stanowić znaczącą część kosztu wytworzenia produktu. W efekcie, żeby móc utrzymać konkurencyjność na polskim rynku, przedsiębiorcy muszą dywersyfikować oraz lepiej zarządzać strukturą kosztu — zaznaczył Skorupa.

Motywacje biznesu do wykorzystania zielonej energii

W trakcie dyskusji poruszono także temat motywacji biznesu do wdrażania rozwiązań z zakresu zrównoważonego rozwoju.

Jeszcze 5 lat temu, kiedy prowadziliśmy badania wśród przedsiębiorców, najczęściej wskazywano na aspekty ekologiczne oraz CSR-owe. Obecnie respondenci jako główną determinantę podają niezależność energetyczną, która przekłada się na uniezależnienie się od zmienności cenowej oraz możliwość oszacowania zmian cen — podsumował prezes Skorupa.

Włodzimierz Ehrenhalt przytoczył w tym wątku także przykłady firm, dla których równie ważny, co aspekt finansowy, jest wizerunek zielonej firmy. Według niego szczególnie widoczne jest to w przypadku zakładów, w których wartość użytej energii w przeliczeniu na produkt spada.

Dostępność podcastu E.ON Talks

Cała rozmowa w ramach cyklu E.ON Talks jest już dostępna na Spreaker, Spotify, iTunes i Podcasty Google. Materiał można także odsłuchać i zobaczyć na blogu firmowym E.ON. >>>

Temat fotowoltaiki kontynuowany będzie również w kolejnym odcinku. Rozmówcy dyskutować będą m.in. o tym, kto zyska, a kto straci na nowelizacji ustawy o OZE. Materiał dostępny jest tutaj.>>>