fbpx
  • 12 lipca 2022

Jak IPOE sprawdza się w kontekście nowych przepisów o ewidencji akcyzowej?

Jak IPOE sprawdza się w kontekście nowych przepisów o ewidencji akcyzowej?

Jak IPOE sprawdza się w kontekście nowych przepisów o ewidencji akcyzowej? 1024 683 PLGBC

Materiał partnera

Od 1 stycznia 2023 obowiązywać będą nowe przepisy dotyczące elektronicznego prowadzenia ewidencji akcyzowej. Będą ją zobowiązani prowadzić między innymi przedsiębiorcy o statusie podatnika akcyzy od energii elektrycznej. Z platformą IPOE ten sposób rejestracji nie stanowi jednak żadnego problemu.

Zmiana w przepisach. Co powinni wiedzieć przedsiębiorcy produkujący i pobierający energię?

Nowe zapisy legislacyjne dotyczą wybranych firm, które zajmują się produkcją energii, jej sprzedażą oraz zakupem z sieci energetycznej. Co z tymi, którzy prowadzą taką ewidencję w formie tradycyjnej? Do końca 2022 roku mogą jej dokonywać zarówno elektronicznie, jak i na papierze.

Natomiast bez względu na to, trzeba przygotować się na zmianę dotychczasowych nawyków. Tych kilka miesięcy wydaje się długim okresem, ale im szybciej zaimplementuje się nowy sposób rejestrowania, tym lepiej z punktu widzenia organizacyjnego.

Uwaga: brak prowadzenia takiej ewidencji w wymaganej formie może skutkować odpowiedzialnością skarbową.

Jak powinna być prowadzona ewidencja akcyzowa w formie elektronicznej?

Elektroniczna ewidencja akcyzowa musi być prowadzona w taki sposób, by:

  • umożliwiała wgląd w treść dokonywanych wpisów,
  • umożliwiała wprowadzanie zmian (oraz pozwalała zidentyfikować, kto takie zmiany wprowadził),
  • zapewniała możliwość wygenerowania raportów oraz ich wydruk,
  • uniemożliwiała usuwanie wpisów,
  • przechowywała kopie dokumentacji zapisanej na informatycznym nośniku danych,
  • gwarantowała ochronę przechowywanych informacji.

Jak widać, tych uwarunkowań jest sporo. Właśnie dlatego zwykły arkusz Excel nie będzie wystarczający. Przez “elektroniczną ewidencję” należy rozumieć zaawansowany układ gromadzenia i przetwarzania danych, który pozwala na kompleksowe działanie. Nie bez znaczenia jest też przejrzystość i intuicyjność dla użytkownika.

W spełnieniu wspomnianych wymogów ustawy pomagają wyspecjalizowane systemy i narzędzia, takie jak IPOE, czyli Inteligentna Platforma Optymalizacji Energii.

W jaki sposób IPOE wspiera proces elektronicznego ewidencjonowania?

IPOE jest systemem umożliwiającym kompleksowy monitoring oraz optymalizację zużycia energii. Dziś, w kontekście nowych zasad ewidencji, jego potencjał jest jednak jeszcze większy.

Jaka jest zasada działania tego narzędzia? Pomiar wykonywany jest na przyłączu energii elektrycznej, a następnie dochodzi do komunikacji z inwerterem. Klient, chcący spełniać współczesne wymogi, zyskuje zatem pełny ogląd tego, jaki jest przepływ energii między jego produkcją a siecią.

Dowiaduje się:

  • ile energii zużyto,
  • ile energii dostarczono do sieci,
  • ile energii pobrano z sieci,
  • ile własnego zapotrzebowania pokrywa się za pomocą produkcji energii własnej,
  • jaka jest jakość energii na przyłączu,
  • czy występują ewentualne przekroczenia.

IPOE to narzędzie, które spełnia założenia nowoczesnego ewidencjonowania. Daje możliwość przechowywania danych w chmurze, oczywiście z zachowaniem zasad cyberbezpieczeństwa oraz z uwzględnieniem kopii zapasowych danych.

Jak zostało wspomniane, jednym z kluczowych aspektów każdej ewidencji akcyzowej jest możliwość dokonywania korekty i identyfikowania osób, które dokonały poprawek. Tutaj z pomocą po raz kolejny przychodzi IPOE. Każdy użytkownik ma swój indywidualny login i hasło oraz cyfrowy identyfikator. Tak więc istnieje możliwość wprowadzania poprawek w parametrach – zmiana odbywa się na zasadzie edycji wpisu i zatwierdza się ją z adnotacją, że poprzednia wersja jest anulowana. Jednocześnie każda taka modyfikacja jest opatrzona identyfikatorem osoby, która ją przeprowadziła. W dowolnym momencie można jednak powrócić do wpisu oryginalnego.