• 22 lipca 2020

Kto pierwszy na mecie? Transportowy eksperyment Sweco

Kto pierwszy na mecie? Transportowy eksperyment Sweco

Kto pierwszy na mecie? Transportowy eksperyment Sweco 1024 1024 PLGBC

9 lipca pracownicy Sweco przeprowadzili ciekawy eksperyment. Chcieli sprawdzić i porównać czasy przejazdu różnymi środkami transportu na trasie z domu do biura firmy zlokalizowanego w ścisłym centrum Poznania. Wyścig był bardzo zacięty, a wyniki w niektórych przypadkach mogą zachęcić w przyszłości do zmiany przyzwyczajeń transportowych.

13 śmiałków, w tym Prezes firmy Maciej Chrzanowski, w godzinach porannych ruszyło z 4 poznańskich osiedli (Sołacz, Podolany, Piątkowo, Rataje) oraz z 2 podpoznańskich miejscowości (Luboń i Swarzędz) by dotrzeć do biurowca Bałtyk. Na starcie wszyscy wyzerowali zegarki i rozpoczęły się zawody.

W „wyścigu” pracownicy Sweco korzystali z różnych środków transportu: roweru, tramwaju, pociągu, samochodu, a także własnych nóg. Do pokonania mieli od 3 do ponad 12 kilometrów.

Poniżej znajduje się krótkie podsumowanie:

  • Sołacz – rower 9 min, pieszo 23 min (3 km)
  • Podolany – samochód 17 min, rower 22 min (7 km)
  • Piątkowo – tramwaj 17 min, rower 19,5 min (6,5 km)
  • Rataje – rower 16 min, samochód 18 min, tramwaj 27 min (5 km)
  • Luboń – pociąg 26 min, rower 31 min (9 km)
  • Swarzędz – samochód 26 min, samochód + tramwaj 33 min (12,5 km)

Wyniki przeprowadzonego eksperymentu nie dały ostatecznej odpowiedzi, który środek transportu w mieście można uznać za najszybszy. Wpływ na pewno miała mniejsza liczba samochodów na drodze z uwagi na okres wakacyjny. Eksperyment dał jednak potwierdzenie, że miasto jest dobrze skomunikowane i dojazd do centrum nie zajmuje więcej niż 30 minut. Również ilość ścieżek rowerowych na terenie Poznania pozwala na dość wygodne pokonywanie zarówno mniejszych, jak i większych dystansów. Powinno to zachęcić pracowników korzystających na co dzień z samochodów do zmiany środka transportu na bardziej ekologiczny.

Pracownicy firmy Sweco planują powtórzyć ten eksperyment również na jesieni. Na drogach będzie wtedy z pewnością większy ruch, więc tym bardziej jesteśmy ciekawi rezultatów.