• 2 stycznia 2023

Maersk – biuro w stylu hygge

Maersk – biuro w stylu hygge

Maersk – biuro w stylu hygge 1024 683 PLGBC

Materiał partnera

Czy nowoczesny design biura może zaoferować użytkownikom domową atmosferę i jednocześnie uwzględniać podejście przyjazne środowisku? Tak, kiedy już na wstępnym etapie procesu zaplanuje się odpowiednie kroki. Nowa przestrzeń pracy dla Maersk to kolejny projekt, w którym firma Workplace praktykuje i poszerza swój know-how z zakresu projektowania przestrzeni zrównoważonych oraz skupiających się na potrzebach pracowników.

Maersk Polska jest oddziałem firmy Maersk A./S. To jedna z największych na świecie firm transportowo-logistycznych specjalizująca się w zintegrowanej logistyce kontenerowej. Należy do globalnego koncernu A.P. Moller Maersk Group z siedzibą w Kopenhadze. Koncern oferuje usługi kontenerowe, logistyczne i spedycyjne m.in. pod marką Maersk, Sealand, Twill, KGH. Działa w 400 biurach zlokalizowanych w 130 krajach i zatrudnia ponad 100 tys. pracowników. W Polsce firma Maersk jest obecna od ponad 30 lat.

Na lokalizację polskiego oddziału w Trójmieście Maersk Polska wybrał 3T Office Park, nowoczesny biurowiec w Gdyni. Jego administrator zlecił zaprojektowanie 1249 mkw. powierzchni biurowej dla tego nowego najemcy. Wspólnym celem Workplace i 3TOP było zaprojektowanie biura wyposażonego w nowoczesne, ekologiczne rozwiązania, w którym panować będzie domowa atmosfera.

Prace projektowe rozpoczęliśmy od zbadania potrzeb i wartości istotnych dla Maersk oraz ustalenia najważniejszych celów jakie chcemy spełnić: Co dokładnie powinna komunikować nowa przestrzeń w kontekście kultury i wartości marki? Na zbudowaniu jakiej atmosfery nam zależy? Na jakie funkcjonalności i estetykę należy się nakierować, biorąc pod uwagę odczucia i potrzeby docelowych użytkowników? – mówi Ewa Jędras, Senior Architect Workplace. W drodze rozmów i wspólnego formułowania strategii uzgodniliśmy, że design biura ma się opierać na trzech głównych założeniach: jak najmniejszym wpływie na środowisko, stworzeniu atmosfery domu oraz subtelnym uwzględnieniu brandu Maersk. Zaproponowany wystrój miał być bez ekstrawagancji, ponadczasowy i przyjazny w swojej estetyce, a przede wszystkim oparty na podejściu zrównoważonym i less waste. – podsumowuje architekta.

Biuro przyjazne pracownikowi

Stworzenie biura optymalnego dla pracowników pracujących wcześniej w kilku lokalizacjach Maersk, dodatkowo z różnych pokoleń i o zróżnicowanych potrzebach było nie lada wyzwaniem. Przestrzeń, choć stosunkowo niewielka, została zaaranżowana tak, by zapewnić jak najwięcej funkcjonalności potrzebnych użytkownikom pracującym w różny sposób.

Zamiast typowej przestrzeni open space zaproponowano mniejsze strefy pracy, przedzielone różnymi elementami takimi jak panele akustyczne, parawany z zielenią, zieleń wolnostojąca, czy zasłony akustyczne. Dają one pracownikom poczucie, że znajdują się w “swojej” przestrzeni, zwiększają też komfort akustyczny i wizualny, możliwość lepszego skupienia się na codziennych zadaniach.

Przestrzeń pracy wzbogacono o różnorodnie wyposażone strefy wsparcia, umożliwiające wykonywanie zadań o innym charakterze niż praca indywidualna przy biurku: network, strefy pracy kreatywnej, focus roomy, budki telefoniczne, nisze do pracy. Obok tradycyjnego stołu z wygodnymi krzesłami, część z nich wyposażono również w miękkie meble takie jak sofy, domowe fotele, ale również w stoły „na wysoko” oraz o regulowanej wysokości blatu. Pracownicy mogą w takich miejscach zorganizować szybkie spotkanie, burzę mózgów, odbyć call’a, czy po prostu popracować w pojedynkę w inny sposób. A kiedy czas na przerwę, do dyspozycji mają sporą kuchnię, w której mogą zasiąść do posiłku i rozmów przy dużym wspólnym stole lub „zaszyć się” w 2-3 osoby przy kameralnych stolikach ustawionych przy elewacji, wyglądających na piękne, zielone wzgórze.

Jedną z najważniejszych wartości Maersk są pracownicy – na ich komforcie oraz optymalnych warunkach pracy skupiliśmy się z całym zespołem projektowym. Pracownicy świetnie odnaleźli się w nowym biurze, a było to wielkie wyzwanie ponieważ łączyliśmy zespoły z 3 gdyńskich lokalizacji Maersk’a. – uzupełnia Aleksandra Studniarek, Team Leader Business Support Services Poland.

Kolory wchodzą do gry

Podstawą palety kolorystycznej projektu jest jasna szarość i beże w zróżnicowanych odcieniach. Przełamano ją subtelnymi wzorami i linearnymi podziałami. Firmowy jasny błękit Maersk pojawia się, ale jako dyskretny dodatek na ścianach i dywanach. W miejscach nie wymagających intensywnego skupienia się na pracy, pojawiają się uzupełniające, bardziej pobudzające kolory: ciepłe odcienie czerwieni, pomarańczy i żółtego koloru.

Projektując wnętrze dla Maersk zespół Workplace starał się maksymalnie wykorzystać naturalne „żywe” drewno, które buduje atmosferę domowego ciepła oraz pewnej szlachetności materiałowej dającej ponadczasowe piękno. Zastosowali je przede wszystkim w elementach, które użytkownicy zawsze mają w polu widzenia i często ich dotykają: we frontach szaf i mebli na wymiar, półkach, konstrukcji krzeseł i okładzinach ściennych. Wprowadzili też materiały wykończeniowe, które nie są drewniane, ale które pozwalają na wzmocnienie odczucia bycia otoczonym naturalnymi, ciepłymi powierzchniami (korek naturalny, sufity z wełny drzewnej, panele mdf z widocznym „wiórem”, tapicerki w piaskowych i beżowych odcieniach, jutowe i rattanowe detale w donicach i lampach).

Domowy klimat wnętrz podkreślono dużą ilością roślinności oraz zaakcentowano poprzez “niedoskonałe” wykończenia. Całość przełamano kontrastowymi detalami, takimi jak czarne łączniki, konstrukcja mebli i lamp, czy profile ścian szklanych. Atmosferę przytulności wzmocniono poprzez zastosowanie licznych uzupełniających źródeł światła, w formie kinkietów, lamp nablatowych i wolnostojących, emitujących ciepłe światło. Na wrażenie domowej atmosfery wpływa też zastosowanie tkanin o różnych splotach i fakturach.

Less waste i podejście pro-eko

Myślenie o wpływie na środowisko dostrzec można zarówno w elementach wykończeniowych, jak i w wyposażeniu. Bardzo duża część mebli ruchomych to polskie produkty, a część z nich zamówiono u lokalnych, trójmiejskich wytwórców. Niektóre – jak fotele – kupiono używane i we współpracy z dostawcami odnowiliśmy. Udało się również wykorzystać część mebli z poprzednich siedzib Maersk, jedynie je odświeżając (szafki, krzesła) lub wprowadzając modyfikacje takie jak wymiana blatów (stoły).

Swoje drugie życie kontynuują też materiały, z których wyprodukowano użyte w projekcie recyklingowane wykładziny PCV.

Podejście pro-eko dostrzec można też w decyzji o zainwestowaniu w ruchome wyposażenie dobrej jakości, o ponadczasowej estetyce – dywany, oprawy dekoracyjne, meble. Będą one służyć organizacji przez lata bez konieczności kupowania nowych (nawet gdy w przyszłości firma zdecyduje się odświeżyć lub zmienić powierzchnię).

Sporą część blatów stołów wykonano z tworzywa z recyclingu, które produkowane jest z prasowanych plastikowych odpadów. Obok aspektu less waste, pozwala osiągnąć interesujący efekt estetyczny, niepowtarzalnego “plastikowego marmuru”.

W projekcie pojawiają się też filcowe panele sufitowe, wykonane z termoformowanych włókien poliestrowych. Ponieważ nie mają one powłoki wykończeniowej, w 100% nadają się do recyklingu, podobnie jak elementy nośne sufitu (aluminium) i wieszaki (stal ocynkowana).

Jednym z najmocniejszych, przewodnich motywów wykończeniowych w projekcie jest widoczny z każdego miejsca w biurze sufit z wełny drzewnej utwardzonej cementem. Produkowany jest w sposób zrównoważony, z wykorzystaniem energii wiatrowej. Jego płyty nie zawierają szkodliwych substancji, co pozwala na kompostowanie i zwracanie go naturze jako środek użyźniający glebę.

Biuro przyjazne budżetowi

Ważnym elementem współpracy z całym zespołem zaangażowanym w proces: Maersk, 3TOP, CBRE (project management) i zespołem Workplace było określenie priorytetów w kontekście ograniczonego budżetu. Optymalizacje nie ominęły zespołu, ale dzięki otwartości i zaangażowaniu wszystkich stron, udało się uniknąć takich modyfikacji projektu, które mogłyby znacząco pogorszyć finalną jakość i estetykę przestrzeni.

W kontekście budżetu, pomocne okazało się też podejście less waste. Wykorzystanie części istniejącego wyposażenia i postawienie na materiały z drugiego obiegu pozwoliły również na osiągnięcie pewnych oszczędności. Jak widać, podejście ekologiczne wspiera nie tylko środowisko naturalne i estetykę wnętrza, ale też budżet firmy!

Autorzy

Zarząd: Dominika Zielińska, Bogusz Parzyszek
Zespół projektowy: Ewa Jędras, Ewelina Jezierska
Prowadzenie projektu po stronie Workplace: Daniel Dziczek
Wizualizacje: Jakub Andruk
Zespół projektowy po stronie klienta: Aleksandra Studniarek, Roksana Sikorska
Zewnętrzny project management: CBRE, Jan Książek, Michał Idźkowiak
GW: DM Building, Katarzyna Śmiechowska
Zdjęcia: Adam Grzesik
Tekst: Marta Smyrska i Grażyna Zawada

Projekt

Wielkość: 1 249 mkw
Lokalizacja: Gdynia, 3T Office Park
Czas trwania: 9 miesięcy