
Materiał partnera
Coraz częściej słychać wokoło nas takie hasła jak design dla osób neuroróżnorodnych czy inkluzywność. Ale co to w zasadzie znaczy? Nasz zespół wraz z partnerami przez ostatnie pół roku badał temat i stworzył kompendium wiedzy. W skrócie – chodzi o to, że umysły różnych ludzi reagują inaczej na bodźce: zapach, dźwięk, światło, kolory czy ruch. Mózgi niektórych osób są szczególnie wrażliwe. Tak zwanych neuroatypowych ludzi jest około 15-20% populacji (według światowych danych). Prawdopodobnie ja też do takich osób należę, bo od zawsze nie byłem w stanie pracować na open space.
Zastanawiacie się, dlaczego część osób nie chce wracać do biur? Być może to nieodpowiedni design (aranżacja), jest jednym z powodów dla omawianej grupy. To właśnie z myślą o tych osobach stworzyliśmy pierwszy na polskim rynku raport: Neuroróżnorodni w biurze. Jak projektować neuroinkluzywne przestrzenie pracy? Raport porządkuje wiedzę i tłumaczy, dlaczego warto. Dostarcza wskazówek o tym, jak wspierać osoby neuroatypowe w środowiskach pracy poprzez poprawę warunków przestrzennych. To zbiór ilustrowanych, łatwych do wdrożenia rozwiązań.
Tu znajdziecie raport. PS. zwróćcie uwagę na autorki, autorów i partnerów. Dużo energii i czasu kosztował ich ten temat. Są to osoby, którym mocno na sercu leżą sprawy dla lepszego społeczeństwa. https://neuroinclusive.design/
Opracowanie: Workplace
Autor: Bogusz Parzyszek
Korekta: Marta Szczepanik, PLGBC