• 26 lipca 2023

Przeciwogniowa powłoka Nullifire SC902 w tunelu pod Świną

Przeciwogniowa powłoka Nullifire SC902 w tunelu pod Świną

Przeciwogniowa powłoka Nullifire SC902 w tunelu pod Świną 1024 628 PLGBC

Materiał partnera

Oddany do użytku 30 czerwca 2023 roku tunel pod Świną, łączący wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu, to najdłuższa podwodna przeprawa w Polsce. Dzięki tej inwestycji miasto zyskało stałe połączenie drogowe z resztą kraju. Przy jej realizacji wykorzystano zaawansowane technologie, m.in. innowacyjną, hybrydową powłokę przeciwogniową do ochrony konstrukcji stalowych Nullifire SC902 z oferty CPG Europe.

Otwarte w czerwcu 2023 roku połączenie drogowe między wyspami Wolin i Uznam, gdzie znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska Świnoujścia, to duże udogodnienie dla mieszkańców i turystów. Wcześniej funkcjonowały jedynie przeprawy promowe, które nie miały wystarczającej przepustowości, co wiązało się z długim czasem oczekiwania na prom, a do tego były zależne od warunków pogodowych.

Najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce wraz z drogami dojazdowymi ma długość prawie 3,2 km, przy czym jej zasadnicza część, czyli tunel wydrążony pod cieśniną – ok. 1,5 km. W najgłębszym miejscu tunel znajduje się 39 metrów pod lustrem Świny. Tunel jest jednorurowy. Jezdnia ma 7 metrów szerokości (dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m – po jednym w każdym kierunku) oraz pasy awaryjne o szerokości ok. 2 m.

W ramach zabezpieczenia przeciwpożarowego tunelu w Świnoujściu, na ponad 1000 stalowych kotwach, zamontowanych we wspornikach górnych do obudowy tunelu, stanowiących część konstrukcji nośnej, zastosowano przeciwogniową powłokę do ochrony konstrukcji stalowych – Nullifire SC902. Ta jednowarstwowa, szybkoschnąca powłoka bazuje na opatentowanej technologii hybrydowej, dzięki czemu łączy dużą wydajność z niską zawartością lotnych związków organicznych (LZO). Nullifire SC902 zapewnia skuteczną ochronę przeciwpożarową elementów stalowych na poziomie odporności na ogień do 120 minut. Pod względem zawartości LZO spełnia restrykcyjne wymagania niemieckiego Komitetu ds. Zdrowotnej Oceny Produktów Budowlanych AgBB.

Powłoka Nullifire SC902 daje wiele możliwości aplikacji. Do największych korzyści płynących ze stosowania tego produktu należą szybkie wiązanie i możliwość wykonania wszystkich wymaganych grubości warstw w ramach jednego ruchu roboczego. Ponadto materiał ten może być używany przez cały rok, niezależnie od warunków atmosferycznych.

– Innowacyjność hybrydowej powłoki przeciwogniowej Nullifire SC902 polega na tym, że pozwala ona uzyskać grubość nawet do 6 mm w ramach jednej aplikacji, zapewniając skuteczną ochronę przeciwpożarową elementów stalowych na poziomie odporności na ogień do 120 minut już po 24 godzinach. Dla porównania – tradycyjne powłoki uzyskują pełną odporność na ogień po 7 dniach. Cieszę się, że zaawansowana technologia Nullifire, wykorzystywana w największych inwestycjach na świecie, m.in. na lotnisku w Galeão International Airport w Rio de Janeiro, w największym centrum handlowym w Skandynawii – Mall of Tripla w Helsinkach, czy w wieżowcach tworzących panoramę centrum Londynu, takich jak m.in. Shard czy 30 St Mary Axe, znalazła również zastosowanie w tak prestiżowym projekcie, jak tunel pod Świną – powiedział Wojciech Olszak, kierownik sprzedaży w firmie tremco Illbruck, będącej częścią CPG Europe, producenta i dostawcy produktów marki Nullifire.

 

Opracowanie: Tremco CPG Poland

Fot. UM Świnoujście Hanna Nowak-Lachowska
Fot. UM Świnoujście Hanna Nowak-Lachowska
Skip to content