fbpx
  • 23 sierpnia 2021

Rozmowa z Maciejem Kiepalem z Knauf Ceiling Solutions

Rozmowa z Maciejem Kiepalem z Knauf Ceiling Solutions

Rozmowa z Maciejem Kiepalem z Knauf Ceiling Solutions 871 1024 PLGBC

Przedstawiamy cykl wywiadów z osobami, reprezentującymi nasze firmy członkowskie. Zapytaliśmy ich o kierunek rozwoju zrównoważonego budownictwa w Polsce. Prezentujemy inspirujący wywiad z Panem Maciejem Kiepalem, Area Sales Manager North Poland w Knauf Ceiling Solutions.

Jaki jest według Pana kierunek rozwoju zrównoważonego budownictwa?

Do tej pory odpowiedź na to pytanie wydawała się dość prosta: nastawienie na człowieka i jego potrzeby, zagęszczanie zabudowy i przeciwdziałanie rozlewaniu się miast oraz myślenie o całym procesie budowy w modelu circular economy. Ale COVID-19 zmienia wszystko. Zrównoważony budynek nadal będzie nastawiony na człowieka, ale już nie jego wygodę i przeżycia, jak choćby zachwyt nad designerskimi wnętrzami. Na pierwszy plan wysuwa się bezpieczeństwo użytkowników wnętrz w kontekście zdrowia.

Z kolei zagęszczanie zabudowy i użytkowników we wnętrzach też wymaga redefiniowania. I chodzi nie tylko o funkcjonowanie budynków, ale już proces podejścia do projektowania. Czasy skracania dystansu i ekonomię dzielenia, zamieniamy powoli na erę social distancing. Nowoczesne budynki muszą za tym podążać.

Dlaczego taki kierunek?

W czasach wirusa, tego czy kolejnych – ale również takich o zasięgu globalnym – nie ma innego wyjścia. Zrównoważony budynek będzie musiał pomóc ludziom w dystansowaniu się. Przecież niemożliwe jest, by budynki użyteczności publicznej przestały funkcjonować, mimo ryzyk. Sklepów, szpitali, urzędów nie zamkniemy.

Nawet biur nie zamkniemy. Choć nadal wiele firm pracuje w modelu home office lub modelu łączonym to biurowce nie przestaną funkcjonować. Nie mogą sobie pozwolić na to ani firmy, ani pracownicy. A to właśnie użytkownicy biur częściej niż same firmy pragną powrotu do budynków. Wskazują na to m.in. badania wykonane na dużej grupie 2.300 pracowników z USA zatrudnionych w różnej wielkości firmach. Wykonał je Gensler Research Institute i wnioski są jednoznaczne – 70 proc. badanych chce wrócić do pracy w biurze. I co ciekawe dążą do tego głównie młodzi ludzie. Choć od urodzenia żyją światem on-line, wcale nie chcą tak pracować. 55 proc. z nich twierdzi też, że współpraca zdalna jest trudniejsza.

Mamy więc potrzebę socjalizacji, a jednocześnie konieczność dystansowania ludzi. Musimy uczyć się to pogodzić myśląc o nowoczesnym budownictwie.

Czy Pan lub firma podąża tym kierunkiem?

Jak wszyscy na rynku jeszcze obserwujemy. Czy biura zmienią się z popularnych open space na model gabinetowy? Nie jest to jeszcze jednoznaczne. Choć wiele wskazuje na to, że we wszystkich budynkach będziemy dążyć do oddzielania osób przebywających i dzielenia ich na mniejsze grupy.

Już dziś pewne jest jedno – higiena i bezpieczeństwo są na pierwszym miejscu niezależnie od tego czy budujemy i urządzamy biuro, sklep, urząd czy szkołę. To co już wdrożyliśmy to produkty o podwyższonym poziomie higieny. Jesteśmy jedynym producentem, który posiada aż tak dużą gamę sufitów higienicznych. Były one dedykowane do tej pory głównie do obiektów medycznych, mają teraz podwyższone również parametry akustyczne dopasowane przede wszystkim do wnętrz, gdzie przebywa wielu użytkowników. Sufity z linii Bioguard Acoustic OP marki Armstrong mają najwyższy współczynnik pochłaniania hałasu na poziomie klasy A (0,95 αw), a jednocześnie powłokę która nie sprzyja rozwojowi i namnażaniu się bakterii, pleśni i drożdży, w tym np. groźnego do lat na oddziałach szpitalnych gronkowca złocistego MRSA.

Gdzie widzi Pan swoją rolę?

Jako jeden z największych na świecie producentów akustycznych sufitów i okładzin ściennych mamy świadomość wpływu na planetę. Dlatego na równi ze sprzedażą w Knauf Ceiling Solutions (a wcześniej zarówno w Armstrong, jak i Knauf AMF) jest edukacja i ekologia. Z jednej strony realizuję przede wszystkim cele biznesowe firmy, ale nie mniej czasu poświęcam na edukowanie podmiotów i ludzi z nami współpracujących.

Kiedy do Polski wchodziły certyfikaty ekologiczne m.in. LEED przy pierwszej specyfikacji na dostarczenie produktów uczyliśmy się tego wspólnie z liderem zielonego budownictwa, czyli Skanską. A później to my edukowaliśmy architektów, firmy budowalne i deweloperów jak dobierać sufity akustyczne Knauf Ceiling Solutions, by wykorzystać maksimum ich właściwości eko w procesie certyfikowania budynku. Podobnie jest od kiedy w Polsce zaczął rozwijać się trend na Well Building Standard – tu też mamy ogromną rolę edukatora. I w końcu circular economy. Produkcję według zasady zamkniętego cyklu prowadzimy od lat. Tu również od lat staram się pełnić rolę przewodnika w zrozumieniu takiego myślenia o budynkach.

Gdzie widzi Pan niszową ścieżkę dla zrównoważonego budownictwa?

Jest nią recykling. Tak, wiem to przecież nic odkrywczego. Ale w rzeczywistości recykling w budownictwie i nieruchomościach nie jest już tak oczywisty. Pomimo tego, że od wielu mówi się o nim tak wiele nadal nie mamy do tego odpowiednich przepisów. Ci producenci, którzy stawiają na recykling i upcykling można powiedzieć działają w niszy. To raczej nadal przecieranie szlaków, niż faktycznie motor nowoczesnej gospodarki. Ze strony producentów, ale i odbiorców ekologicznych materiałów budowlanych jest duże zainteresowanie. Jednak wiele tych procesów znacznie spowalnia brak przepisów lub ich niejasność czy trudność realizacji. Dopóki otoczenie prawne się nie zmieni, niestety prawdziwie zielone materiały budowalne nadal będą trochę niszą.