4 SIERPNIA 2023
CZAS CZYTANIA: 4 MIN

Montowania w Gdańsku – design wnętrz okiem projektanta i Knauf Ceiling Solutions

Aktualności członkowskie

Montownia – nowy obiekt na mapie Gdańska i prawdziwa podróż przez historię, świat, emocje i wystrój. Można znaleźć tam zabytkowy klimat hali produkcyjnej z lat 30. XX wieku, industrialną surowość, sztukę, muszle z Filipin i akustyczne sufity, które jak kameleon „znikają” wśród historycznej tkanki budynku. Autorem koncepcji architektonicznej jest pracownia RayssGroup.

Nadawanie zabytkowym budynkom nowego życia nigdy nie jest łatwe. To czasochłonny i kosztowny proces, dlatego tak niewielu inwestorów się go podejmuje. Jednak dobrze zaprojektowany, po trudach realizacji daje rozgłos i satysfakcję nie tylko dla architekta i inwestora. To pozytywny akcent dla całej okolicy: miasta i mieszkańców. Taki efekt przynieść ma wielofunkcyjny projekt DOKI w Gdańsku. Jeden z budynków tworzących ten obszar – zabytkowa Montownia – została oddana do użytku.

Montowania w Gdańsku – design wnętrz okiem projektanta i Knauf Ceiling Solutions
Hotel w wersji industrial

DOKI, realizowane przez spółkę Euro Styl tuż obok dawnej Stoczni Gdańskiej i słynnej bramy nr 2, tworzyć będą cały nowy kwartał miasta. Na ich terenie powstaną biura, mieszkania, usługi. Koncepcję doceniono już w 2021 roku. Projekt zdobył aż trzy nagrody w międzynarodowym konkursie European Property Awards. Jeden z etapów wnosi do dzielnicy także funkcje turystyczne i gastronomiczne. Budynek Montownia Lofts & Experience jest przykładem na to, jak historycznej zabudowie nadać drugie życie, zachowując jej oryginalny klimat, ale wprowadzając zupełnie nowoczesne rozwiązania i design.

Gmach, kiedy powstał w latach 30. XX wieku, był miejscem montażu silników do łodzi podwodnych. Dziś, po gruntownej rewitalizacji, nadal uwodzi industrialnym wnętrzem. Autorem koncepcji architektonicznej jest pracownia RayssGroup. W odrestaurowanych wnętrzach znalazło się 114 loftów, które pełnią funkcje hotelowe. Poza apartamentami część budynku przeznaczono na strefę restauracyjną, konferencyjną, a także przestrzenie artystyczne. Całość utrzymana jest w surowych szarościach, wzbogacając przestrzeń jedynie akcentami kolorów: barwną tapicerką mebli czy zielenią. Betonowe ściany podtrzymują industrialny klimat. I choć często
w nowych modnych wnętrzach inwestorzy i architekci rezygnują z akustycznych sufitów podwieszanych, by nie zmieniać wystroju, w Montowni udało się połączyć sufity i surowe ściany. Kiedy przyjrzeć się uważniej, nad głowami dostrzec można przylegające do stropów akustyczne płyty z wełny drzewnej Heradesign z oferty Knauf Ceiling Solutions.

– Ich szara kolorystyka i niejednolita faktura sprawiają, że moduły nie psują fabrycznego klimatu, a jednocześnie dzięki pochłanianiu hałasu i pogłosu pomagają kształtować przyjazną dla gości akustykę – wyjaśnia Romuald Wilk z Knauf Ceiling Solutions.

Efekt 3D

Faktura płyt sufitowych Heradesign, przypominająca kłęby drzewnych strzępów, współgra z wprowadzonymi do wnętrz Montowni elementami sztuki. Na ścianach zainstalowano tu bowiem przestrzenne obrazy autorstwa Tomasza Krupińskiego, znanego i cenionego malarza, rzeźbiarza i projektanta. Abstrakcyjne, ważące nawet 300 kg obrazy także mają stonowaną, surową stylistykę.

– Od początku wiedzieliśmy, że sztuka będzie obecna w obiekcie. Sam inwestor był niejako inicjatorem tego pomysłu. Wiedzieliśmy również, że nie chcemy typowej ekspozycji – sztuki, która ekhibicjonistycznie prezentuje się w wyznaczonym miejscu jako niezależny byt. Chcieliśmy sztuki, która jest szyta na miarę i zintegrowana z budynkiem, by znaleźć idealny balans pomiędzy surowością budynku militarnego, a jego przyszłą funkcją hotelową i hasłem „nowe życie”, które przyświecało nam przez cały proces projektowy – wyjaśnia architekt Łukasz Rayss.

Wnętrza mają jeszcze jeden spokojny i naturalny element. Wielką ścianę zieleni łączącą wszystkie piętra budynku. Jak podkreśla sam inwestor, ta żywa płaszczyzna poprawia mikroklimat, ale przede wszystkim obrazuje to co w gmachu najważniejsze – życie. Przed laty działała tu hala produkcyjna. Dziś budynek ożył w nowej formie. A i w jego funkcji znów panuje energia – hotelowa działalność sprawia, że żyje, zmienia się i szumi gwarem rozmów prowadzonych przez turystów.
Same sufity też wpisują się w ten ekologiczny wymóg, ponieważ wykonane są wyłącznie z naturalnych składników: drzewa, wody i magnezytu.

Polska stocznia i egzotyczne muszle

W latach PRL-u budynek pełnił funkcję magazynu Stoczni Gdańskiej. Do dziś można tu zresztą zobaczyć oryginalną kabinę operatora suwnicy, jeden z elementów obrazujących funkcjonowanie stoczni i statków. Od powstania niezmiennie związany jest z podróżami. Jako hotel też przecież przyciąga zagranicznych gości. Ale nie tylko. Z drugiego końca świata sprowadzono tu też niektóre elementy wystroju wnętrza. Z szarością ścian i sufitów kontrastują lampy wykonane z muszli z Filipin. Są jak dzieła sztuki. Nic dziwnego, bo także one stworzone zostały przez artystę Tomasza Krupińskiego. 17 lamp jako „Ławica stworzeń” niemal płynie przez hotelowe korytarze, a ciepłe żółte promienie rozświetlają masę perłową przyciągając uwagę. Postoczniowy klimat widać też w neonowym oświetleniu innych części Montowni.

Prezes Rayss Group przyznaje, że duża otwarta przestrzeń wnętrz i akustyka były od samego początku ogromnym wyzwaniem. Ostatecznie do wyliczeń akustycznych i stworzenia przyjaznego dla ucha wnętrza zdecydowano się na panele Heradesign. Pomaga też wysoka, pełna zieleni ściana czy wypełnienia za obrazami oraz specyficzny sposób układania cegły dziurawki. Efekt? Chyba niejeden hotel w Polsce będzie się inspirował nową realizacją z Gdańska.

 

Fot. Szymon Polański

Opracowanie: Knauf Ceiling Solutions