12 STYCZNIA 2024
CZAS CZYTANIA: 4 MIN

Nowe biuro, stary sufit, doskonała akustyka – jak to zrobić?

Aktualności członkowskie

Temat ochrony środowiska nieustannie wiedzie prym wśród najważniejszych wyzwań współczesnego świata. Coraz więcej firm stawia na rozwiązania prośrodowiskowe w biznesie i decyduje się na przyjazne ekorozwiązania w swoich siedzibach. Trendem, który dynamicznie zyskuje na popularności jest wykorzystanie materiałów z odzysku – w tym również materiałów akustycznych, pozwalających osiągnąć komfortowe warunki pracy. Przykładem takiego rozwiązania jest siedziba wrocławskiej firmy z branży energetycznej, w rewitalizacji której wykorzystane zostały sufitowe materiały dźwiękochłonne z odzysku.

Nowe biuro, stary sufit, doskonała akustyka – jak to zrobić?
Biuro less waste

Projekt rearanżacji biura od początku zakładał ideę less waste. Zarząd rozpisał konkurs na projekt nowego biura, w którym wykorzystana będzie jak największa ilość materiałów istniejących oraz z odzysku. W konkursie wzięło udział kilka dużych firm architektonicznych. Ostatecznie wygrała pracownia Workplace, projektująca powierzchnie biurowe w oparciu o ideę Activity Based Workplace.

– Dostaliśmy jasne wytyczne. Nowe biuro ma być funkcjonalne, nowoczesne, dostosowane do potrzeb pracowników, a także elastyczne, przygotowane na przyszłe zmiany. I przede wszystkim do jego aranżacji ma być wykorzystanych jak najwięcej materiałów z odzysku – mówi Małgorzata Romanowicz, architektka zaangażowana w projekt. – Doskonale znaliśmy to biuro z poprzedniej realizacji. Wiedzieliśmy, że już wtedy zostały tam użyte materiały wysokiej jakości, bo tylko na takich pracujemy – dodaje z kolei Olga Szadkowska z zespołu projektowego Workplace.

Zmieniające się potrzeby

Nowe biuro miało uwzględniać pracę hybrydową, która na stałe weszła w obecny system pracy. Zmniejszono więc liczbę biurek, ale w taki sposób, aby z łatwością móc ją zwiększyć w razie potrzeby. Architektki nazwały to „wersją na dziś i na jutro”. Z typowego open space’u z gabinetami powstała przestrzeń pozwalająca na łatwą komunikację i mieszanie zespołów, tzw. hot desking, a do pracy wymagającej skupienia, rozmów telefonicznych i telekonferencji postawiono budki biurowe. Zredukowano też liczbę sal konferencyjnych z 14 na 10 oraz wydzielono strefę na pracę wymagającą skupienia. Do tych planów wykorzystano maksymalną ilość materiałów z odzysku.

Co z tymi materiałami z odzysku?

– Wydawać by się mogło, że odzyskanie materiałów budowlanych będzie dużo trudniejsze, jednak szybko okazało się, że tak nie jest. Dzięki przemyślanym zmianom w starej aranżacji udało się zachować większość ścian działowych z gips kartonu, wszystkie drzwi i ściany szklane. Instalacje techniczne wymagały jedynie symbolicznego dostosowania do nowego układu funkcjonalnego. Projektując wyposażenie, wykorzystaliśmy częściowo meble istniejące oraz dobrej jakości meble używane wcześniej w innych biurach tego najemcy. Łącznie ok 80 proc. mebli zyskało drugie życie – tłumaczy Daria Żarnoch.

Dla projektantek sporym, lecz pozytywnym zaskoczeniem był stan użytych wcześniej akustycznych sufitów modułowych i wolno wiszących, które były jak nowe. Sufity akustyczne wykonane są z wełny szklanej i odgrywają ważną rolę w poprawie jakości dźwięku w biurach. Zapobiegają rozprzestrzenianiu się dźwięków, a tym samym zmniejszają uciążliwość hałasu dla pracowników.

– Mówiąc o dostosowaniu biur do potrzeb jego pracowników, nie możemy zapomnieć o odpowiedniej akustyce. Dobrze zaprojektowane biuro sprzyja zarówno komunikacji, jak i pracy w skupieniu. Zawsze o tym pamiętamy. Kiedy osiem lat temu projektowaliśmy to biuro, wybraliśmy systemy firmy Ecophon z uwagi na ich doskonałą jakość. Jednak spodziewałyśmy się, że po tylu latach przynajmniej część płyt będzie do wymiany. Okazało się, że nie ma takiej potrzeby – mówi Olga Szadkowska.

Jedną z głównych korzyści ponownego wykorzystania sufitów akustycznych z wełny szklanej jest oszczędność zasobów naturalnych. Wełna szklana, która używana jest do produkcji tych paneli, pochodzi z recyklingu odpadów szklanych, takich jak np. butelki. Ponowne wykorzystanie tych paneli redukuje zapotrzebowanie na nowe surowce i zmniejsza ilość odpadów składowanych na wysypiskach. Ponadto korzystne jest z perspektywy energetycznej. Proces produkcji nowych paneli wiąże się z zużyciem energii, podczas gdy ponowne wykorzystanie już istniejących paneli minimalizuje zużycie energii. Poza sufitami modułowymi nowe życie zyskały też wolno wiszące panele akustyczne Ecophon Solo. Część z nich została zawieszona w innych miejscach, a część została nadrukowana, aby jeszcze lepiej wpasować się w nową przestrzeń biurową.

– Gdy wysłaliśmy panele do drukarni, jej pracownicy nie wierzyli, że mają tyle lat. „Drukujemy tylko na materiałach dobrej jakości” – usłyszałam, gdy zleciłam nadruk. Panele Ecophon okazały się spełniać to kryterium nawet po latach eksploatacji. Jako projektanci, mamy coraz więcej zapytań o ponowne wykorzystanie materiałów i nadruk jest do tego świetną opcją, bo nadaje zupełnie nowego wyglądu, indywidualizmu i charakteru – tłumaczy Małgorzata Romanowicz.

W jednym z pomieszczeń na płytach Ecophon Solo zostało nadrukowane niebo z chmurami, zaś na innych gradienty kolorystyczne.

– Często boimy się odważnych wzorów na suficie, niepotrzebnie. Dobrze dobrany sufit, będący często największą powierzchnią pomieszczenia, nie tylko kształtuje jego akustykę, ale też charakter wnętrza – podkreśla pani Olga Szadkowska.

Mamy to!

Obecnie wnętrze biura wygląda jak designerska perełka, funkcjonalność dostosowana jest zarówno do nowych trendów pracy, jak i potrzeb pracowników i zarządu. Wykorzystanie tak dużej ilości materiałów z odzysku to nieoceniona wartość dla środowiska i przykład dla innych biznesów.
Biuro z Wrocławia to doskonały przykład na to, że warto inwestować w dobrej jakości materiały i planować akustykę ze specjalistami. Projekt rewitalizacji biura przedsiębiorstwa energetycznego we Wrocławiu został nominowany do nagrody Property Design Awards 2024 w kategorii Design wnętrza: biuro.

 

Opracowanie: Ecophon Saint Gobain