Nowoczesna rewitalizacja w duchu włoskiego renesansu
Warszawska siedziba międzynarodowego ubezpieczyciela zmieniła się z eklektycznej, chłodnej przestrzeni w uporządkowane, przyjazne człowiekowi wnętrze.
Przestronne biuro wspiera budowanie relacji i współpracę w zespołach.

Po trzech latach prac projektowych i obostrzeń pandemicznych życie wraca do odnowionego obiektu. Jego najemcą jest Generali. Ogromna przestrzeń podzielona została na miejsca o różnorodnym przeznaczeniu, a atrium zyskało nowy wygląd wzorowany na włoskim renesansie.
Pochodząca z Włoch firma ubezpieczeniowa szukała projektanta do rewitalizacji swojej siedziby w historycznym budynku przy Senatorskiej. Szczególnie zależało jej na odnowieniu wewnętrznego lobby, któremu brakowało spójności estetycznej. Chłodne i surowe materiały nie zachęcały do spędzania czasu w tym miejscu.
Podróż od „ładne” do „wykonalne”
Rewitalizacja biura Generali była projektem o dużej skali – obejmowała aż 13,5 tys. mkw., czyli mniej więcej tyle, ile powierzchnia Placu św. Marka w Wenecji! Na barkach zespołu Workplace, oprócz koncepcji, spoczywało także przygotowanie dokumentacji do projektu przetargowego na wybór wykonawcy. W projekt zaangażowanych było na stałe pięć osób, a trzy dodatkowe wspierały je w zależności od potrzeb.
Pandemia znacznie zwiększyła poziom komplikacji. W trakcie trwania projektu zmienił się zespół po stronie klienta. W odpowiedzi na ewoluującą koncepcję biura konieczne stało się wprowadzenie pewnych optymalizacji wykonawczych i uzgadnienie ich z firmą odpowiedzialną za fit-out.
Atrium jak renesansowa agora
Ostatecznie koncepcję warszawskiej siedziby włoskiego ubezpieczyciela przygotowano w duchu renesansowego miasta. Postawiono na połączenie spuścizny tej epoki: harmonii i proporcji, natury oraz człowieka.
Zyskało na tym zwłaszcza atrium, stając się wizytówką siedziby Generali: miejscem spotkań, wymiany wiedzy i kreatywnych dyskusji. Przestrzeń uspokojono, wprowadzając ciepłe i kolorowe materiały oraz zieleń. Balustradę z profili chromowanych wymieniono na stonowane mleczne szkło.
Fokus na humanistyczne biuro przyszłości
Z badania „State of Hybrid Work 2022: Europe” jasno wynika, że miejsce pracy, które nie potrafi dostosować się do nowych czasów, może zniechęcać pracowników, którzy chcą się związać z pracodawcą na dłużej. Jak wykazało badanie przeprowadzone przez firmę badawczą McKinsey & Company, zwłaszcza młodsi pracownicy (w wieku 18-29 lat) są najbardziej zainteresowani hybrydowym trybem pracy, licząc na mentoring i możliwość nawiązywania kontaktów.
Zastanawiając się nad optymalnym połączeniem wytycznych Generali z pomysłami projektowymi, zespół Workplace skupił się na roli, jaką ta przestrzeń ma pełnić w kolejnych latach, aby zachęcić pracowników do powrotu do biura. Myśląc o jasnych i przestrzennych miejscach, w których człowiek czuje się dobrze, wprowadzono harmonijny, neutralny design w cieplejszych kolorach, także w przestrzeniach do pracy w skupieniu. Efektem antropocentrycznego, neorenesansowego myślenia jest też podwyższony standard miejsca pracy: cieplejsze kolory, ergonomiczne wyposażenie, lepsze oświetlenie oraz dużo stref do nieformalnych spotkań.
Autorzy
Zarząd: Dominika Zielińska, Bogusz Parzyszek
Architekci prowadzący: Aleksandra Czarnecka, Katarzyna Gajewska-Kulma, Rafał Mikulski
Zespół projektowy: Aleksandra Piotrkowicz, Sylwia Rebelo, Weronika Pariaszewska, Barbara Majerska
Wsparcie projektowe: Ewa Jędras, Urszula Dziedzic, Maciej Kolak, Michał Pyka, Maria Shapoval, Katarzyna Brzostek
Wizualizacje: Paweł Deroń
Zdjęcia: Adam Grzesik
Tekst: Marta Smyrska i Grażyna Zawada
Projekt
Wielkość: ~ 13 500 mkw (7 kondygnacji)
Lokalizacja: ul. Senatorska 18, Warszawa
Czas trwania: 18 miesięcy (proces projektowy), 32 miesiące do wprowadzenia klienta
Bądź na bieżąco

Złoty certyfikat Concrete Sustainability Council dla Cemex Polska

Biura w regionach pod presją ograniczonej podaży
