Stabilizacja kosztów energii – klucz do sukcesu firm w zmiennych warunkach rynkowych
W obliczu zmieniającej się sytuacji na rynku energii firmy muszą intensywnie dbać o stabilność kosztów, aby utrzymać konkurencyjność i skutecznie planować działalność. Dynamiczne wahania cen wynikające m.in. z globalnych wydarzeń gospodarczych oraz regulacji klimatycznych sprawiają, że coraz więcej przedsiębiorstw poszukuje profesjonalnego wsparcia, aby zrozumieć mechanizmy rynkowe i podejmować trafne decyzje zakupowe.

Co wpływa na ceny energii elektrycznej i jaki model zakupowy wybrać?
Tworzenie długoterminowej strategii zakupu energii musi opierać się na wnikliwej analizie rynku oraz potrzeb danego przedsiębiorstwa. Ceny energii kształtuje wiele czynników, takich jak popyt, podaż, zmiany w przepisach prawnych czy w polityce klimatycznej Unii Europejskiej. Na bieżące ceny energii w znaczący sposób wpływają również globalna sytuacja gospodarcza, dostępność surowców i mocy wytwórczych czy warunki pogodowe. Zrozumienie tych elementów jest kluczowe do skutecznego zarządzania kosztami energii w każdej firmie.
– Istnieją różne modele zakupu energii elektrycznej. Obecnie najbardziej popularne rozwiązania to: stała cena, zakup 100% energii na rynku SPOT oraz model transzowy. Warto zrozumieć mechanikę tych rozwiązań i to, jak można je zastosować w biznesie. Dobrze dobrany model zakupu energii elektrycznej może pomóc przedsiębiorstwom w minimalizowaniu ryzyka cenowego i optymalizowaniu wydatków operacyjnych – tłumaczy Agnieszka Trąmpczyńska, menadżerka Zespołu Rozwoju i Zarządzania Produktem w E.ON Polska.
Indywidualne potrzeby firmy a optymalny model zakupu energii
Nie istnieje jeden, uniwersalny model zakupu energii elektrycznej, który sprawdzi się we wszystkich firmach. Należy go dobrać w taki sposób, by uwzględnić specyfikę danego przedsiębiorstwa – jego potrzeby, preferencje, a także przyjętą strategię biznesową.
– Dopasowanie modelu zakupowego do indywidualnych potrzeb przedsiębiorstwa jest kluczowe, zwłaszcza jeśli firma posiada własne źródła energii, jak instalację fotowoltaiczną, lub działa na podstawie długoterminowej umowy PPA. W takich przypadkach optymalna strategia zakupowa będzie wyglądać inaczej, pozwalając na maksymalizację korzyści i podejmowanie decyzji zgodnych z sygnałami cenowymi rynku oraz strategią firmy pod kątem zabezpieczenia kosztów energii elektrycznej – mówi Małgorzata Eull, dyrektorka pionu klientów biznesowych w E.ON Polska
Budowanie strategii zakupu energii powinno rozpocząć się od dokładnej analizy potrzeb energetycznych przedsiębiorstwa. Kluczowe jest pogłębianie wiedzy na temat dostępnych modeli zakupu energii – najlepiej we współpracy z partnerem energetycznym, który pomoże wybrać optymalne rozwiązania. Ważne jest także regularne monitorowanie prognoz cenowych oraz analiza, jak strategia sprawdza się w praktyce, tak aby móc reagować na zmieniające się warunki rynkowe i na bieżąco dostosowywać plan do sytuacji rynkowej.
Opracowanie: E.ON Polska
Bądź na bieżąco

Panattoni podnosi poprzeczkę: certyfikat WELL Gold dla biura w obiekcie przemysłowym w Polsce

TKHolding finalistą konkursu World Architecture Festival 2025 w kategorii Szkoła
